Skip to main content

SYIAH,PERJUANGAN DAN KESESATANNYA

Kebangkitan Syiah pada masa sekarang tidak dinafikan lagi, penyebar ajaran ini begitu kuat cuma tidaklah terlalu zahir kerana merekalah orang yang paling pandai berpura-pura. Apabila komuniti mereka ramai, maka mulalah mencetuskan huru-hara, itulah yang berlaku di mana-mana. Syiah ini boleh masuk di mana-mana  saja kerana merekalah paling pandai bermunafik.
 
Di sepanjang sejarah tidak ada yang baik dari mereka, mereka bermusuh dengan Sunni lebih daripada bermusuh dengan Yahudi. Kita bimbang dengan ajaran ini kerana mereka mengajak dari tauhid kepada syirik, dari Islam kepada kufur, dari taat kepada maksiat. Mereka mempunyai propaganda tersendiri sebagaimana Zionis mempunyai propaganda.
 
Dalam siyasah, apa yang malang ramai yang tidak tahu, apakah boleh bertahaluf siyasi dengan syiah? Yakinkah kita tentang keikhlasan mereka, sedangkan prinsip perjuangan merekapun sudah salah. Oleh demikian sudah banyak usaha taqrib dengan syiah, tidak juga membuahkan hasil, bahkan mereka dengan senyap-senyap menghentam Ahli Sunnah. Oleh itu dua perkara saya catat untuk menjadi tatapan tentang Syiah dalam politik negara:
 
1. Tahaluf Dengan Syiah
Mungkinkah kita bertahaluf siyasi dengan Syiah? merekalah yang disebut oleh ulama’ besar sebagai golongan munafik. Di dalam Al-Quran Allah bayak mencela golongan ini berbanding golongn kafir. Allah swt meyuruh kita berhati-hati dengan golongan ini. Di dalam kitab-kitab syiah menyebut tidak ada iman bagi mereka yang tidak bertaqiyyah, wajib setiap syiah untuk bertaqiyyah menyembunyikan kekufuran.
 
Tidak mustahil mereka masuk bertahaluf dengan kita tanpa apa-apa matlamat. Dalam sejarah Syiahlah golongan yang paling licik memusuhi sunni sehingga halal darah sunni bagi mereka, adakah kita mudah terpedaya dengan mulut manis golongan ini yang hanya pandai melaung-laungkan kebebasan dan menolak kezaliman?
 
Mereka juga, ibarat duri dalam daging, musang berbulu ayam, jika kita percaya kepada mereka kita telah terperangkap. Ramai lagi tokoh-tokoh kita yang sunni yang boleh diangkat untuk menjadi pemimpin, takkan kita mahu bertahaluf dengn syiah? Persoalanya mungkinkah kita berjaya dengan bermasyuarat dengan musuh kita.
 
Konsep politik sunni amat berbeza dengan politik syiah. Mereka tidak menerima khalifah kita yang kita namakan khulafa’ Ar-Rasyidin. Yang mereka terima ialah Saidina Ali. Konsep politik mereka lebih kepada Imamah dan keturunan saidina Ali dan mereka Wala’ kepada Imam 12 mereka yang dikatakan maksum. Politik kita jauh berbeza dengan mereka tidak mungkin kita dapat bersama mereka kerana politik mereka terlalu jauh perbezaan. 
 
2. Aulawiyyat Usul Dari Furu’
Kita kena jelas matlamat perjuangan kita mestilah berdasarkan tauhid yang betul. Jika ditinjau dari sudut keutamaan kita mestilah mengutamakan usul dari furu’. Usul ialah perkara yang berkaitan dengan keimanan dengan Allah swt, iman dengan malaikat, kitab, rasul dan hari akhirat, ia adalah rukun iman sebagaimana diterangkan Al-Quran. Al-Quran menekankan iman dahulu sebelum mengerjakan amalan zahir yang lain, Firman Allah swt :
 
“ Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi (Al-Baqarah: 177)
 
 Tidak ada makna jika kita sama dengan sosialis, komunisme dan lain-lain yang setakat memberi kebaikan kepada rakyat dari sudut material, tetapi matlamat mereka hanya dengan tujuan kebendaan. Begitu juga dengan ajaran syiah, segala tindak tanduk mereka akan lahir dari keyakinan. Keyakinan syiah sangat memusuhi sunni, ini adalah ancaman kepada sunni. Kerana itu, Nabi saw berdakwah di Mekkah bukanlah terus menyeru kepada politik, Nabi saw terlebih dahulu menyeru kepada akidah yang betul. Oleh demikian sekiranya kita meninjau dari sudut aulawiyyat, akidah atau keimanan mestilah kita dahulukan daripada siyasah. Jika orang mendahulukkan siyasah daripada urusan akidah tentu sekali salah.
 
Akhirnya, sepatutnya kita lebih dahulu meletakkan kita orang ASWJ daripada kita orang parti Islam. Ini kerana ASWJ menyangkut hal berkaitan dengan akidah yang terlebih penting dari politik, mankalah parti Islam bayak berkait dengan siyasah yang rendah sedikit kedudukanya berbanding akidah walaupun kedua-duanya urusan besar. Sahabat Nabi Radiallahuanhum juga banyak berbeza dari sudut politik tetapi dari sudut keimanan mereka semuanya sama. Bukanlah maksud mahu merendahkan politik kita, tetapi kita mesti memahami fiqh aulawiyyat, yang manakah lebih tinggi antara kedudukan akidah dan politik? Manakah yang lebih besar konfllik antara UMNO dengan parti Islam? atau SUNNI dengan SYIAH? Inilah yang dikatakan Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi "konflik Syiah dan Ahli Sunnah Wal Jamaah lebih rumit daripada konflik Umno dengan PAS".

Published with Blogger-droid v2.0.9

Comments

Popular posts from this blog

JALJALUT SUGHRO BISMILLAH

Rajahan jaljalut basmallah ini  dari kitab " Manba'u Usulil Hikmah ", Disusun oleh Sayyidina Al-Imam As-Syeikh Al-Bahr Ahmad Ibni Ali Al-Buuny, Jaljalut merupakan Bait-Bait Ilmu Hikmah yg mempunyai ke khususan dan ke ghaiban pada setiap baitnya, Allah S.W.T meletakkan rahsia-rahsia didalam bait Jaljalut ini Ilmu-Ilmu ghaib dan ke khususan2 bagi pembacanya, bait Jaljalut terbagi dua bagian Sughra 60 Bait dan Qubra 360 Bait, Dalam kesempatan ini saya coba terjemahkan Bait Jaljalut Sughra 60 bait.Dan telah penulis mudahkan dgn membuat rajahan jaljalut yg mempunyai khasiat basmallah dan surah al fatihah serta pelbagai rahsia didlmnya seumpama sempurnanya khasiat 30juzuk al quran dimana kita ketahui 30juzuk al qutan itu terkandungnya didlm ibu doa iaitu al fatihah dan basmallah itu kuncinya al fatihah sedangkan ba itu kuncinya basmallah.penulis akan huraikan sedikit dr khasiatnya jaljalut dr bait basmallah ini.. Barang siapa yang senantiasa ( Istiqomah ) membaca Bait di atas

Misteri Kelebihan Sarang Burung Tempua

Sarang burung tempua mempunyai jantan dan betina.berbeza bentuk maka yg pendek merupakan sarang bagi burung jantan bertengek dan yang panjang bagi burung betina bertelur. Sarang sering digunakan bagi hiasan atau pun yang berunsur mistik.sarang tempua kekadang yang rare akan terdapat buluh perindu atau bulu perindu sebagai jalinan sarang burung tersebut. Burung tempua juga memilih membuat sarang pada tempat yg sukar dicapai dan dekat pada sumber air. Mengikut kitab kuno raja sulaiman tempua merupakan salah satu dari jenis burung mistik seperti pelatuk yg merupakan utusan Nabi Allah Sulaiman..kelebihan sarang tempua adalah sebagai pelaris pabila digantung pd tempat perniagaan dan pelet bagi memanggil kekasih yg lari atau ditinggalkan.pendinding dr sihir dan kianat.semua ini mengambil filosofi dari sarang itu sendiri dimana pelaris adalah disebabkan sejauh mana burung keluar mencari makan pasti akan pulang kesarang selain dr bahan sarang itu sendiri mempunyai buluh perindu.sebagai media p

Misteri Kelapa Tunggal

Kelapa tunggal ada dikatakan terdapat dua versi yg diketahui penulis.satu diantara buah kelapa yg byk dipokok maka akan ada sebiji buah yg terpisah dan menghadap ke arah matahari naik dan satu lg adalah pokok yg dr kecil sehingga besar cuma sekali berbuah dan buahnya hanya seiji menghadap ke arah matahari naik. caranya menurut penulis tau lebih sebagai berikut: - dipanjat dihari tertentu (biasanya menjelang jam 12 tghhari jumat siang) -yg mengambilnya harus anak dara -ada yg lebih extreme diambil dlm.keadaan berbogel - setelah itu kelapa tunggal tersebut harus digendong tak blh sentuh tanah - hari itu juga kelapa dibelah , dibuang airnya dan dijemur yg membuatnya juga harus si pengambil -dibuat minyak dgn cara ditapakan di tiang seri atau menggunakan batin utk mengeluarkannya dgn bacaan tertentu(dirahsiakan) -ada juga yg memasak di tengah pertiga jalan. Dikatakan kelapa tunggal cukup dibawa sudah mempunyai khasiat pelet yg ampuh sehingga membuatkan org menyukai kita seperti di