SOALAN 3-Ketua Kesatuan Ulamak Islam SeDunia, Prof.Dr.Yusuf Al-Qardhawi mengeluarkan pandangan jihad wajib ke atas setiap rakyat Syria. Beliau juga mengeluarkan fatwanya seperti berikut: 1) Jihad kewajipan setiap rakyat Syria dan tidak menjadi syarat perlu memperoleh persetujuan dari ayah dan ibu. (wajib)Menjadi kewajipan umat bagi membantu mereka dengan harta dan senjata. 2) Setiap tali barut (Syabih) atau perisik atau pembantunya hukumannya adalah zalim dan perlu dibunuh. 3) Setiap tentera yang diperintah membunuh rakyat perlu berpaling tadah walau apa jua akibatnya. 4) Setiap mereka yang terkorban sama ada dibunuh, berpaling tadah dari rejim, menyertai demonstrasi atau mengiringi jenazah maka matinya adalah mati syahid dengan izin Allah. 5) Kewajipan bagi pekerja dan pegawai kerajaan agar membantu revolusi dengan maklumat. 6) Di sana, terdapat golongan Syiah 'Alawi yang dizalimi maka tidak boleh melayannya sebagai pembunuh. 7) Pasukan tentera atau keamanan yang mengadakan gangguan seksual ke atas wanita maka mereka mesti dibunuh. 8) Setiap individu mazhab dan agama diseru menyertai revolusi dan membunuh rejim. 9) Tidak salah jika penyertaan wanita bersama-sama revolusi dengan kemampuan yang mereka miliki. 10) Zakat pada waktu ini wajar diberi keutamaan bagi menyokong Revolusi Syria dan membantu para pejuang. Beberapa fatwa telah disepakati oleh 400 delegasi ulama sedunia yang berkumpul di Istanbul pada1 –3 Julai 2012 yang lepas. Mereka secara ringkasnya memutuskan: 1) Wajib bagi umat Islam untuk bersama-sama dengan kebangkitan rakyat Syria kerana perjuangan mereka adalah di antara hak dan batil, di antara keadilan dan kezaliman. Perjuangan mereka juga adalah untuk melawan pemerintah yang membunuh dan menindas rakyat. Dan ini menunjukkan bahawa wajib bagi umat Islam untuk membantu dan menyatakan sokongan kepada umat Islam yang dizalimi. 2) Wajib ke atas setiap pemimpin umat Islam agar menyatakan sokongan dan dokongan kepada kebangkitan rakyat Syria. Sokongan samada dari sudut bantuan kewangan, senjata dan pelbagai bantuan agar kebangkitan mereka mendapat kemenangan. Mereka juga perlu menyatakan sokongan dan memberi bantuan senjata kepada Tentera Pembebasan Syria yang telah berjihad dan berjuang melawan regim Basyar yang zalim. 3) Merupakan kewajipan untuk menyokong golongan yang memperjuangkan kebenaran. Maka, tidak ketinggalan kepada para alim ulama' dan juga pemikir Islam agar menyatakan sokongan dan dokongan mereka terhadap kebangkitan rakyat Syria. Dan haram bagi mereka diam membisu melihat kezaliman demi kezaliman berlaku di Syria 4) Haram bagi umat Islam menyatakan sokongan dan dokongan kepada regim Basyar mahupun sekutunyadari sudut ketenteraan, harta benda, sokongan politik dan sebagainya.dari Imam al-Haskafi r.h.m menyebut: "Jangan engkau menyangka, sekiranya penduduk negeri Rom (Turki) berjihad, maka gugur kefardhuannya daripada penduduk India (yang jauh). Bahkan kewajipan itu dipikul oleh penduduk negara yang terdekat dengan musuh, kemudian negara seterusnya, begitulah sehingga mencukupi (untuk melawan musuh). Sekiranya kekuatan masih tidak mencukupi melainkan dengan seluruh manusia, maka ia menjadi fardhu ain (ke atas seluruh umat Islam), seperti kewajipan sembahyang.soalan sy jika sepakat para ulama mengeluarkan fatwa begitu maka menjadi kewajipan.kpd kita umat islam diseluruh dunia berjihad tak kira dr sudut harta,tenaga atau apa yg termampu dlm bentuk apa skalipun kerna mmg skrg keadaan di syria,palestin,iraq dll memerlukan kita dan negara bersempadan tidak mampu membantu mereka.apakah HUKUM kita rakyat malaysia,ulama2 malaysia dan pemimpin malaysia pd masa skrg yg seharusnya rakyat melakukan jihad atas yg termampu,pemimpin memimpin kekuatan sebagai khalifah utk berjihad dan ulama2 menyampaikan dan memberikan dorongan sebagai kekuatan berjihad dgn cara termampu sbb sy tgk tade seorg pun lg ulama berdialog atau menyampaikan kata HARUS berjihad membantu saudara kita disana walo hanya dgn sumbangan harta kalo takut mati skali pun."Barangsiapa yang tidak mengambil berat tentang urusan orang-orang Islam, maka bukanlah dia sebahagian daripada mereka."[10]
Dan orang-orang yang beriman berkata, ‘Mengapa tidak diturunkan suatu surat?’ Maka jika diturunkan surat-surat yang jelas maksudnya dan disebutkan di dalamnya (perintah) perang, kamu lihat orang-orang yang ada penyakit didalam hatinya memandang kepadamu seperti pandangan orang orang yang pingsan karena takut mati, dan kecelakaanlah bagi mereka. Taat dan mengucapkan perkataan yang baik (adalah lebih baik bagi mereka). Apabila telah tetap perintah perang (mereka tidak menyukai). Tetapi jika saja mereka benar (imannya) kepada Allah, niscaya yang demikian itu lebih baik bagi mereka.” (Muhammad: 20-21).“Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (QS Al-Baqarah 216). “Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak (pula) kepada hari kemudian dan mereka tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan tidak beragama dengan agama yang benar (Agama Allah), (iaitu orang-orang) yang diberikan Al-Kitab kepada mereka, sampai mereka membayar jizyah dengan patuh, sedang mereka dalam keadaan tunduk”. (QS At-Taubah 29).
Orang-orang yang ditinggalkan (tidak ikut berperang) merasa gembira dengan tinggalnya mereka di belakang Rasulullah, dan mereka tidak suka berjihad dengan harta dan jiwa mereka di jalan Allah dan berkata, ‘Janganlah kamu berangkat berperang dalam panas terik ini’. Katakanlah, ‘Api neraka jahanam lebih panas’. kalau saja mereka mengetahui. Maka hendakah mereka sendiri tertawa dan banyak menangis, sebagai balasan dari apa yang selalu mereka kerjakan. Maka jika Allah mengembalikanmu pada satu golongan dari mereka, kemudian mereka minta ijin kepadamu untuk pergi berperang, maka katakanlah, ‘kamu tidak boleh keluar bersamaku selamanya dan tidak boleh memerangi musuh bersamaku. Sesungguhnya kamu telah rela tidak berperang pada kala yang pertama karena itu, duduklah bersama orang-orang yang tidak ikut berperang.’ (At-Taubah: 81-83)
Published with Blogger-droid v2.0.9
Assalmualaikum Tuan..mohon tuan ceritakan tentang KHODAM TUAN HAJI GURU BESAR..tentang khodam laksamana pernah citer...cme khodam guru besar merata saya tanya..semua x taw..huhu..syukran
ReplyDeleteInsyallah akan diceritakan kelak tuan harap bersabar..
ReplyDelete